fbpx

SEO Værktøjer – 6 tools jeg bruger hver dag i 2022

Siden jeg startede som SEO konsulent for over 10 år siden har jeg været forbi en perlerække af SEO værktøjer. Det var bl.a. dengang vi havde al søgeordsdata i Google Analytics, men til gengæld ikke lige kunne bede Google om at indeksere en ny side i Google Search Console…

SEO-tiderne skifter og det gør værktøjerne også. Herunder deler jeg 6 SEO værktøjer som jeg bruger i mit daglige arbejde.

1. Jasper

Jeg kan huske, da jeg første gang besluttede mig for at teste Jasper. Jeg havde gået lidt rundt om den varme grød og længe tænkt, at det måtte være for godt til at være sandt og at det aldrig ville fungere på dansk.

seo værktøj jasper

Min kæreste må have hadet mig den dag jeg endelig fik oprettet min bruger – jeg kunne vitterligt ikke snakke om andet.

Jeg følte virkelig, at opdagelsen af dette SEO værktøj var en af de største enkeltstående begivenheder i min SEO-karriere.

Jasper var i sandhed svaret på en af de største pains indenfor linkbuilding – nemlig behovet for såkaldte “linkbuilding artikler”.

Linkbuilding artikler er artikler, der lægges online på blogs med det enkeltstående formål at få bedre SEO-resultater. Jeg nævner linknetværk i min store guide til dansk linkbuilding og det er i særdeleshed her, at Jasper er genial.

Jasper er således et tool jeg fortrinsvis bruger i mine ‘private’ SEO-tests og ikke for kunder.

Jasper er populært sagt en robot, der med AI skriver artikler med nogle få kommandoer. Jeg røg ned af stolen, da jeg første gang bad Jasper skrive en artikel og jeg 1 minut senere havde 400 ord specifikt om det jeg havde kommanderet robotten til at skrive om.

Jeg har for nylig købt et mindre affiliate-site, hvor jeg tester en række forskellige linkbuilding-taktikker for at se, hvor hurtigt jeg kan ranke sitet i Google.

Kombinationen af at kunne skrive artikler med et enkelt klik hos Jasper og at have adgang til link-services som Nem Linkbuilding eller BOB Linkbuilding er mildest talt interessant…

Begge services har naturligvis kvalitets-tjek af de artikler der uploades, så dårligt indhold slipper ikke igennem nåleøjet.

Jeg kan i øvrigt efterhånden spotte, når en artikel er skrevet med hjælp fra Jasper og kan konkludere, at værktøjet bliver mere og mere populært i den danske SEO-branche.

Hemmeligheden er med andre ord ude 😎

Få en prøve på 10.000 gratis ord hos Jasper her.

2. Ahrefs

Ahrefs er mit all-time yndlings SEO værktøj.

Hvis du er bekendt med SEO, så er du næppe kommet udenom termen Domain Rating. I gamle dage havde vi Googles egen Toolbar PageRank, der på en skala fra 0-10 vurderede, hvor dyrt du kunne sælge et link fra dit site…

Nu har vi Ahrefs’ Domain Rating 😅

Spøg til side, så er Ahrefs i mine øjne det bedste all in one SEO værktøj.

Du kan hurtigt få et overblik over et sites generelle SEO-niveau, tjekke backlinks, organiske resultater og afsindigt meget mere.

ahrefs seo tool

Ahrefs startede som et rendyrket backlink-tool, men har nu så mange features, at det er mit primære tool til alt fra mine egne små SEO-projekter og mine største kunder, hvor vi bl.a. kan lave tekniske audits og få en hurtigt fejl & mangler liste.

Ahrefs koster fra 99 USD om måneden, men du kan signe up til deres gratis Webmaster Tool og få en smagsprøve.

3. SEO Extension Pro

Et smart lille Chrome-plugin, der hurtigt giver et overblik over en given sides SEO tilstand.

Med et enkelt klik viser SEO Extension Pro en række interessante (i SEO-øjemed) statistikker om den side man er inde på.

Her har jeg f.eks. brugt det på forsiden af SEOkris.dk:

seo tjek

Næppe et SEO værktøj, der kommer til at revolutionere din måde at arbejde med online marketing, men et smart lille tool, der kan spare dig lidt tid hver dag.

Tjek det ud og tilføj det til Chrome her.

Hvis du har adgang Ahrefs kan du også bruge deres Chrome Toolbar, der kan det samme og meget mere.

4. Nofollow plugin til Chrome

I samme ombæring kommer her et lille Chrome-plugin jeg har haft installeret så længe jeg kan huske.

Det gør intet andet end at markere, når et link på en side er Nofollow og dermed ikke er ligeså attraktivt.

Her er et eksempel:

nofollow

Hent det gratis her.

5. Storybase CTR tool

sidetitel tool

Et smart lille tool fra Storybase, hvor du kan få et Google-preview af din sidetitel og meta beskrivelse.

Sidetitlen var i mange år et af mine foretrukne steder at sætte ind, når jeg hurtigt skulle hjælpe et website med at få bedre SEO-resultater.

Nu om stunder omskriver Google 61% af vores sidetitler (jvf denne undersøgelse fra 2022), så sidetitlen er i mindre grad vigtig end før – men toolet her kan på samme tid hjælpe os med at finde på en god overskrift til vores sider.

seo sidetitel tool

Husk altid at tage anbefalinger fra tools som dette med et gran salt – husk også mavefornemmelsen 😉

Gå til det gratis tool her.

6. Google 😉

google seo

Min gamle læremester fra min tid som SEO konsulent i Webjuice (der nu hedder Ambition), Søren Riisager, plejede altid at nævne Google, når han der tilbage i 2013 blev spurgt af kunder og kollegaer om, hvilket SEO værktøj han oftest brugte.

Det har jeg virkelig taget til mig og nævner selv også altid Google med et glimt i øjet, når jeg skal nævne mine mest bruge SEO tools.

Googles søgeresultater fortæller os meget og der findes et væld af kommandoer man kan bruge til at få anden data end ‘bare’ et søgeresultat.

Search Engine Journal har en fin liste over specifikke SEO commands man som SEO-interesseret kan benytte på Google: tjek listen her.

Derudover er Google Search Console naturligvis mit mest bruge SEO værktøj, men den er næsten så oplagt, at den ikke tæller her på listen 😇

kristoffer føns

Kristoffer Føns

SEO er min passion og jeg elsker at dele den viden jeg har tilegnet mig igennem en lang karriere som freelance SEO konsulent.

Skriv en kommentar