fbpx

Linkbuilding – Her er 20 taktikker til dansk SEO succes 🔗

Linkbuilding er betegnelsen for at bygge links til sit website for at opnå bedre placeringer i Googles søgeresultater.

Links er en fundamental del af Googles algoritme og du kommer ikke til at ranke i toppen af Google uden linkbuilding.

Herunder deler jeg 20 konkrete taktikker til at få links til dit website.

Lad mig dog først, for de uindviede, fortælle hvad linkbuilding er og hvorfor du ikke har råd til at ignorere dit behov for links, hvis du gerne vil have organisk trafik fra Google.

Hvad er linkbuilding?

Historisk har man forklaret linkbuilding således, at 1 link er lig med 1 stemme. 

Jo flere, der "stemmer" på ens website, jo bedre er det og derfor ranker Google websitet højt.

I de glade 00'ere var det sandt, men Googles algoritme er blevet smartere, så 1 stemme er ikke længere bare 1 stemme.

Der er forskel på om det er denlillehyggeblog.dk eller berlingske.dk, der "stemmer" på dit website. 

Jeg behøver vel ikke fortælle, hvilket website du helst vil have et link fra, vel? 😉

Målet med linkbuilding er således at bygge links fra så gode kilder som muligt til ens website.

Med veludført linkbuilding fortæller man Google, at ens website er populært og (selv) en god kilde til information. 

Med mange "gode stemmer" på ens website ser Google algoritmen det som en verificering af, at man er en god kilde og ranker derfor ens website i toppen af søgeresultaterne, hvis ellers man har styr på sin øvrige SEO 📈

Da jeg afholdt mit første SEO kursus tilbage i 2013 havde jeg et slide, hvor jeg fortalte, hvordan man helt efter bogen laver linkbuilding. Det vi kalder White Hat Linkbuilding, der (så tæt på som muligt) følger Googles retningslinjer.

Efter det slide kom et slide med overskriften “Nå, hvordan laver man så i virkeligheden linkbuilding?

For der er stor forskel på, hvordan man i Googles øjne bør linkbuilde og hvad der rent faktisk virker i Google.

Google har således opsat en række offentlige retningslinjer og gør generelt meget ud af at fortælle historien om, at man ikke ved hjælp af linkbuilding kan eller bør “manipulere med søgeresultaterne“.

Søgeresultaterne i Google viser dog vitterligt, hvordan Googles algoritme virker:

Hvis du vil se, hvad der er god linkbuilding, så tjek hvad de sites, der ranker i toppen af Google har gjort for at komme dertil 🤓

Med andre ord: hvis du vil komme til tops på Google er du nødt til at tage din linkbuilding seriøst.

Okay, lad os komme til delen, hvor jeg fortæller, hvordan du laver linkbuilding.

1. Gæsteblogging 🤝

Nogle af de nemmeste links du kan bygge er ved at gæsteblogge på websites ejet af folk i dit netværk.

Som SEO konsulent med +10 år i branchen har jeg naturligt et stort netværk af andre online marketing konsulenter.

Det er ikke sikkert, at mine konkurrenter på “SEO konsulent” søgningen vil ligge spalteplads til mit gæsteindlæg og linke til SEOkris.dk, men mine kollegaer i branchen, der f.eks. er Google Ads specialister eller arbejder med Facebook annoncering er nok nemmere at lokke.

Hvis du (endnu) ikke har et netværk i din niche, så opsøg det. Det er nemt at melde sig ind i Facebook-grupper, følge og interagere med profiler i nichen på Instagram eller på andre sociale medier.

2. Private Blog Netværk (PBNs/Splogs) 🎩

Og nu vi er ved netværk, så er en af de mest brugte linkbuilding taktikker at bruge private blog netværk, der også kendes under termer som PBN eller splogs.

Her er tale om websites/blogs, der er opbygget med linkbuilding som eneste formål.

Ofte på udløbne domæner, der f.eks. tidligere har været ejet af en lokal tømrer. Når han lukker sit firma lader han sit domæne udløbe og det bliver så opkøbt af et SEO-firma, der har sit eget private blog netværk.

Du kan kende PBNs ved at artiklerne på sitet ikke har et egentligt tema. Den ene artikel kan handle om "Billige møbler til hjemmet" og det næste hedder "3 tips til at købe seng på nettet". 

Med andre ord er artiklerne udelukkende skrevet for at kunne linke til et givent website og er som sådan ikke skrevet til mennesker, men udelukkende for at give link-værdi for at få bedre placeringer på Google.

Det kræver erfaring, know-how og økonomi at bygge et velfungerende privat blog netværk op, så jeg vil ikke anbefale dig at gå i krig med denne metode på egen hånd.

🧨 Påstand: de fleste danske SEO-bureauer driver eller har adgang til PBNs, men de skilter ikke med det…

Google bryder sig nemlig ikke om PBNs og rasler ofte med sablen mod websites, der benytter sig af disse “black hat linkbuilding metoder“.

Man kan så spørge sig selv, hvorfor Googles algoritme belønner websites, der har links fra PBNs 🤠

Hvis du er nybegynder i SEO-verdenen, så anbefaler jeg, at du snakker med en SEO-konsulent, der kan forklare dig fordele og risiko ved at benytte PBNs i din linkbuilding.

Du kan også starte med denne artikel fra Semrush.

3. Danske linkbuilding netværk 👥

De føromtalte blognetværk har eksisteret mere eller mindre siden Googles fødsel, men har altid været skjult godt. Man kunne ikke bare “melde sig ind” offentligt, men måtte købe adgang via SEO bureauer eller konsulenter.

Markedet for dansk linkbuilding er dog eksploderet og har ændret karakter markant de sidste par år.

Således har flere danske linkbuilding netværk set dagens lys og du kan nu som helt almindelig dødelig website-ejer få adgang til flere hundrede blogs, hvor du kan udgive artikler med links til dit website.

En af de første services på markedet var Nemlinkbuilding.dk.

Der er tale om en abonnementsservice med en startpris på 999 kr, hvor du selv kan logge ind, skrive artikler og vælge blandt +400 hjemmesider, hvor de bliver udgivet med det samme.

Som SEO konsulent skal jeg have fingeren på pulsen med, hvad der sker på det danske linkbuilding marked.

Derfor har jeg naturligvis testet servicen og kan konkludere, at det er en af de bedste danske linkbuilding services, når det kommer til brugervenlighed.

Det er meget lig WordPress, hvor du ganske enkelt logger ind, skriver din artikel med link(s) og trykker udgiv på det site du vælger på listen.

En skæg linkbuilding-anekdote... 🤓

I min test af Nemlinkbuilding.dk uploadede jeg en artikel til et af Nemlinkbuildings domæner, der faktisk endte med at outranke den hjemmeside jeg lavede linket til.

Det vil sige, at der altså ér yderst potente websites på listen hos Nemlinkbuilding. 

Af andre danske linknetværk finder vi bl.a. BOB Linkbuilding, hvor der også er gode linkmuligheder, men hvor processen med at indsende artikler er anderledes tidskrævende, da man her skal sende sine artikler ind via email.

Hos BOB (der står for Bedre og Billigere) er der dog også nogen heftige linkmuligheder, så det kan give fin mening at melde sig ind begge steder.

Ens artikler/links bliver i øvrigt online hos begge services – også selvom du stopper sit abonnement efter første måned 😉

Læs også min artikel om SEO-værktøjer, hvor jeg fortæller om et godt tool, der kan hjælpe dig til at lave billige linkbuilding artikler.

Min holdning til danske blognetværk 👇🏻

Min tilgang til linkbuilding er generelt, at man ikke skal forlade sig på én tilgang eller type af links.

Ingen SEO-case er ens, men som udgangspunkt bør man forsøge at diversificere sin linkbuilding og have en så “naturlig” linkprofil som muligt…

4. Kopier dine konkurrenters links 🥸

Så hvordan tjekker man, hvor ens konkurrenter har links fra?

Der findes et væld af SEO-tools og dedikerede backlink checkere, men et godt sted at starte som dansker og nybegynder vil være hos Morningscore, der er et betalt værktøj, men med en gratis prøveperiode.

Opret gratis bruger hos Morningscore her.

Toolet er startet i Odense af alle steder og der er gjort et rigtig godt arbejde med at gamificere et stykke software, der ellers kan virke lidt tørt.

For at kopiere dine konkurrenters links kan du:

  1. Lav en Google-søgning på dit main-keyword
  2. Indtaste de 5 højest rangerende websites i dit SEO-tool (f.eks. Morningscore)
  3. Tjek deres linkprofiler igennem

Har de gæsteblogget på websites, hvor du også kunne dele din viden? Er de tilmeldt branche-specifikke linkkataloger? Har de fundet et godt linkbuilding trick?

Kopiér dem.

Andre SEO-tools der anbefales til backlink check er bl.a.:

5. Links fra leverandører & kunder 🙋🏻‍♂️

En af de kedelige, men velfungerende linkbuilding teknikker.

Især fordi dine konkurrenter ikke kan kopiere den 😉

Tænk over alle led i din forretning – er der nogle af dine samarbejdspartnere, der kunne overtales til at linke til dit website?

Hvis det ikke virker, så…

6. Skriv testimonials & anmeldelser ⭐️

Virksomheder lever af gode anmeldelser. Så hvorfor ikke skrive en testimonial eller en anmeldelse af en service du er glad for og udgive den på dit website?

Det er god karma og måske det kaster et link af sig, hvis du spørger pænt.

Tjek forsiden af SEOkris.dk, hvor jeg har fået anmeldelser – det har jeg naturligvis kvitteret for med et link 🤟🏻

7. Advertorials (sponsorerede artikler på nyhedsmedier) 💰

Vi kommer ikke udenom, at linkbuilding kræver tid eller penge. Eller begge dele.

Førhen var presseomtale den hellige gral indenfor linkbuilding og der var store afdelinger i online marketing bureauerne, der udelukkende arbejdede for at få kunderne i medierne med det eneste formål at skaffe backlinks.

Anno 2022 kan man betale medierne for omtale og links i form af advertorials.

Alle SEO bureauer med respekt for sig selv har lange prislister med (næsten) samtlige danske medier.

Vil du gøre det selv, så anbefaler jeg at oprette en gratis bruger på SEOworks.dk, hvor du selv kan se priser og bestille advertorials på både de helt tunge danske medier og mindre niche-sider.

Betalt linkbuilding har vitterligt aldrig været nemmere.

Hvor den her type af links, ligesom blognetværk-links, førhen var forbeholdt bureauer og konsulenter med gode kontakter, så kan alle anno 2022 nu købe linkbuilding.

8. Links fra forums ✍🏻

Som ekspert indenfor dit område skal du naturligvis deltage på forums, hvor du kan dele din viden.

Meget er rykket til Facebook-grupper, men der findes fortsat aktive forums i mange nicher, hvor det er muligt at kommentere og i sin signatur have sit link.

Igen er det måske ikke disse links, der giver dig topplaceringerne på Google, men tænk også på den reelle trafik du kan få ud af at være ekspert på et niche-forum.

Linkbuilding er i høj grad det lange seje træk & mange bække små

9. Blogkommentarer ⌨️

blogkommentar linkbuilding taktik

I gamle dage var det nemt at lave linkbuilding fra blogkommentarer.

Tilbage i 2005 blev Nofollow-tagget dog introduceret og ændrede linkbuilding-gamet for altid.

Blogkommentarlinks fra WordPress-sites er som udgangspunkt nofollow og du kommer hurtigt til at se dum ud, hvis du spammer alle websites i din niche med dårlige kommentarer.

Gode kommentarer med dine kloge betragtninger eller relevante input vil dog formentlig være velkomne…

Tillad mig at blive en anelse teknisk, men på et niveau hvor alle kan følge med... 

rel="nofollow" er et tag man kan 'sætte' på sine links. Med nofollow-tagget fortæller man søgemaskinerne (altså Google), at man ikke tillægger linket SEO-værdi. 

Som udgangspunkt er Nofollow-links således ikke interessante, når man arbejder med linkbuilding, men så alligevel...  

Alle links fra Wikipedia er f.eks. Nofollow-links, men hvem ville takke nej til et link fra Wikipedia af den grund? 

Læs mere om Nofollow-links på Wikipedia.

Denne Chrome-extension markerer automatisk nofollow-links i din browser, så du nemt kan spotte nofollow-links uden at skulle tjekke kildekoden.

10. Sponsorater ⚽️

Jeg tror på, at hvis man gør gode ting, så kommer der også gode ting tilbage til en.

Både i livet generelt og så sandelig også i mit SEO-arbejde.

Kan du sponsorere nye bolde til den lokale fodboldklub og få et link fra deres website?

Når vi kigger på vores marketing-budgetter kan vi stirre os så blinde på, hvor mange kliks vi kan få i Google Ads for x-tusinde kroner, at vi glemmer, hvor langt man egentlig kan komme for de penge ude i den virkelige verden.

Tænk over om du kan sponsorere en lokal forening, et årligt event eller lignende og bliv en local hero mens du gør noget godt for din backlink profil 🤟🏻

11. Velgørenhed 🎗

I samme ombæring er der velgørenhedslinks.

Jeg ved, at vi (måske især i Danmark) kan rynke lidt på næsten af at blande business og velgørenhed. Det skal selvsagt gøres på en ordentlig måde, men når det så er sagt, så er der i mine øjne intet i vejen for at dele ud af sit marketing-budget til velgørende formål og samtidig styrke ens position på Google.

Search Engine Journal har skrevet en glimrende guide til denne type linkbuilding, der godt nok har fokus på USA, men også kan bruges til at sætte tankerne igang for en dansk virksomhed.

Jeg løb selv et velgørenhedsløb tilbage i 2015, hvor jeg indsamlede flere tusinde kroner og linksene fra min profil i forbindelse med dette løb er stadig online her 7 år senere 😉

12. Outreach linkbuilding 👋🏻

outreach linkbuilding
Eksempel på en irriterende outreach linkbuilding mail de fleste bloggere modtagere flere gange om dagen. You can do better!

Outreach linkbuilding var i mange år all the rage, når SEO bureauerne skulle sælge deres unikke linkbuilding ydelse.

Det er fortsat på hylderne hos de fleste SEO bureauer, men termen outreach linkbuilding dækker egentlig blot over følgende linkbuilding taktik:

  1. Find et website du gerne vil have et link fra
  2. Skriv (reach out) til ejeren og bed om et link
  3. Få afslag
  4. Betal for linket 💸

Medmindre du enten er rigtig heldig, arbejder i en mikroskopisk niche eller virkelig gør dit hjemmearbejde og virkelig formår at sælge ideen om, at website-ejeren skal linke til dig, så er min erfaring, at man i 2022 skal være klar på at have cool cash op af lommen, når du skal have links ved hjælp af outreach linkbuilding taktikken.

Jeg driver selv en populær rejseblog, hvor jeg ofte modtager de her outreach linkbuilding emails og jeg bliver ofte forbløffet over, hvor elendigt et pitch jeg får.

Mit bedste råd til dig, der gerne vil have links via outreach:

Gør dit hjemmearbejde ordentligt. Den blogger eller website-ejer du skriver til har modtaget denne type email 100 gange før og ved godt, hvad linket er værd.

Så kom til sagen, fortæl lige præcis hvorfor vedkommende bare skal hjælpe dig og vær ellers klar til at hive penge op af lommen…

13. Awards eller lister 🏆

En klassiker indenfor linkbuilding er at lave linkværdigt indhold i form af lister eller awards.

Som tidligere nævnt driver jeg en velbesøgt rejseblog, der siden 2013 ofte er blevet nomineret til awards ala “Bedste danske rejseblog 2015” og lignende.

Den første gang syntes jeg, at det var fedt – selvom jeg allerede dengang have været i SEO-verdenen i flere år og godt kunne gennemskue, hvorfor et stort dansk rejsesite pludselig kårede små rejsebloggere og lavede Widgets til indlejring sitewide på rejsebloggene (naturligvis med link tilbage til rejsesitet).

En smart taktik, men pas på med ikke at være for åbenlys eller springe over hvor gærdet er lavest, hvis du laver en award.

Det er nemt at gennemskue, hvis du udelukkende laver en award for at få links fra de nominerede…

Så er en liste over de bedste bloggere anno 2022 måske bedre – især fordi du jo rent faktisk går op i din niche og derfor ved, hvem der er de bedste i branchen 🤓

14. Broken Linkbuilding 🥀

Så er det vist også tid til en snedigere linkbuilding metode, der kræver adgang til et SEO tool eller to, nemlig broken linkbuilding.

Broken linkbuilding går i traditionel forstand ud på, at du scanner et website og finder ud af, at de linker til en kilde, der ikke længere er online.

Igen kan du f.eks. bruge det danske SEO-tool Morningscore.

Du bruger så f.eks. Wayback Machine og kreerer et lignende stykke indhold, hvorefter du venligt skriver til det føromtalte website og fortæller, at de altså linker til en død side, men at du har et eminent stykke indhold, der matcher det oprindelige helt perfekt og om de ikke vil linke til det?

Win/win situation for alle.

Der findes også en lidt mere lakrids version, hvis nu det er din direkte konkurrent, der linker til en død side, der ikke længere er online:

Du opkøber domænet og laver en 301-redirect til dit website.

Og så har du pludselig et link fra din direkte konkurrent 😇

15. Pressemeddelelser 📝

Tilbage til en mere lødig linkbuilding taktik.

Som tidligere nævnt anbefaler jeg at sigte efter en så “naturlig” linkprofil som muligt, når du arbejder som linkbuilding.

Det er ret naturligt for virksomheder at udsende pressemedelelser i ny og næ, så overvej at kaste lidt penge efter pressemedelelser for linkets skyld – hvis du har en god historie kan du være heldig, at den bliver fanget af en journalist.

Hos f.eks. Via Ritzau er det ofte set, at andre medier ganske enkelt gengiver hele pressemedelelsen, hvilket er eminent, da man så får ekstra meget linkbuilding for pengene.

16. Kom i (lokal)medierne 🕵🏻‍♀️

Nu hvor vi er ved pressemeddelelser og det at komme i medierne, så er presseomtale med links naturligvis noget af det ypperste vi kan opnå, når vi arbejder med linkbuilding.

Ikke bare giver det links, men også omtale som rigtige mennesker rent faktisk ser og (god) omtale kan hjælpe din virksomheds reputation management.

Så vi vil rigtig gerne i medierne og det kan blive dyrt i længden at købe udgivelserne via f.eks. SEOworks.

Husk i den forbindelse, at du ikke kun skal sigte efter at komme i de helt store danske medier.

Lokalmedierne har masser af SEO-power og det er markant nemmere at gå til en journalist, der kan se en lokal vinkel på din historie.

Undervurdér ikke omtale – og links – fra de mindre lokalmedier.

17. Opsæt Google Alerts og bed om linket 🚨

Hvis du endnu ikke har gjort det, så skal du have opsat en Google Alert på dit brandnavn – og gerne på søgetermer relateret til din niche.

Opret den her.

På den måde får du en mail hver gang dit navn bliver indekseret af Google og du kan dermed f.eks. holde øje med dårlig omtale.

Eller god omtale, hvor du bliver rost, men der ikke er et link.

Bed om linket.

Jeg bruger faktisk både Google Alerts og Talkwalker Alerts, hvor jeg egentlig synes at sidstnævnte fanger mere. 

18. Få copycats til at linke 🐈

Internettet kan være det vilde vesten og dit indhold er i fare for at blive kopieret.

Duplicate content” er skidt for SEO, så når du opdager at andre har kopieret dit indhold bør du altid bede dem om at slette det.

Hvis du fanger en copycat i at have kopieret f.eks. dine billeder, så kan du enten sende en advokat efter dem eller bede om et link som det absolut mindste.

19. Hold øje med dine links 👀

Ikke som sådan en taktik, men alligevel en vigtig del af din linkbuilding strategi.

Links koster enten tid eller penge, så når du har brugt det ene eller det andet på at skaffe de dyrebare og vigtige links, så skal du også gøre en indsats for at overvåge status på dine links.

Det kan du helt lavpraktisk gøre i et Excel-ark, men SEO-tools som Morningscore, Ahrefs og Semrush gør det automatisk, når du laver et Project.

Hvis du arbejder seriøst med SEO som enmandshær uden konsulent-hjælp kommer du næppe udenom at købe adgang til at SEO-tool i længden.

20. Køb linkbuilding af en SEO konsulent 👨🏻‍💻

Som tidligere nævnt er markedet for dansk linkbuilding eksploderet.

Jeg solgte mine første linkbuilding pakker som SEO konsulent tilbage i 2011, hvor jeg ikke engang ville dele URL’erne med potentielle kunder på en email. De var hemmelige og blev først vist til kunden, når de havde betalt forud og links var online.

Der er sket en kæmpe udvikling og der sælges nu åbenlyst links i Facebook-grupper. Noget der kan få det til at løbe koldt ned af ryggen på sådan en som mig, der oplevede Googles Penguin Update, som i 2012 udraderede websites med “dårlige links”.

Linkbuilding kan være en gråzone og det kan være en vild, uoverskuelig verden at komme ind i, hvis du eksempelvis bare har startet en webshop og nu gerne vil lære, hvordan du får flere besøgende fra Google.

Derfor kan det være fordelagtigt at tale om linkbuilding med en veletableret SEO konsulent, der kender risikoen ved aktivt at bygge links for at komme til tops på Google.

Læs anmeldelser af SEO bureauet du overvejer at gå til og måske endnu vigtigere: spørg dit netværk til råds, når du leder efter en SEO konsulent, der har opnået resultater og ved hvad det handler om.

Jeg håber, du kunne bruge denne store linkbuilding guide.

Hvis du har nogen spørgsmål om links eller SEO generelt er du naturligvis velkommen til at kontakte mig her.

Ofte stillede spørgsmål om linkbuilding

Hvad er linkbuilding?

Linkbuilding er kunsten at bygge indgående links fra andre hjemmesider til din hjemmeside. Links er en af grundstenene indenfor søgemaskineoptimering og derfor er linkbuilding noget du er nødt til at tage seriøst, hvis du gerne vil ranke i toppen af Google.

Hvad koster dansk linkbuilding?

Priserne på linkbuilding spænder bredt. Du kan købe advertorials på de store danske medier fra ca 1500 kroner, men du kan også købe links fra mindre websites og de såkaldte PBNs helt ned til fra 150,- pr link. Du kan også arbejde på at tiltrække gratis links til dit website, i denne linkbuilding-guide er mange af mine ideer netop til dig, der gerne vil lave gratis linkbuilding.

Hvem linker til min hjemmeside?

Når først du er kommet igang med at bygge indgående links vil du naturligvis gerne følge med i, hvilke hjemmesider der linker. Google Search Console har en funktion til netop dette under fanen “Links”, men de fleste benytter også SEO-tools som Ahrefs, Semrush eller danske Morningtrain.

kristoffer føns

Kristoffer Føns

SEO er min passion og jeg elsker at dele den viden jeg har tilegnet mig igennem en lang karriere som freelance SEO konsulent.

Skriv en kommentar